Sådan får din klub flere medlemmer
Halter det lidt med antallet af medlemmer i klubben? Eller vil I bare gerne være endnu flere? Vi har samlet en håndfuld helt lavpraktiske ting I kan gøre for at booste klubbens medlemstal.
Vil din klub gerne have flere smilende børn og unge på klubbens baner? Så er her et par råd. Foto: Henrik Bjerregrav
De fleste fodboldklubber har startet træningen igen efter en velfortjent sommerferie.
Det betyder, at der de fleste steder igen vrimler med fodboldspillere på banerne. Men hvis I gerne ville være flere på klubbens forskellige hold, så fortvivl ikke. Der er er en række forskellige måder at få flere fodboldspillere på - og det behøver hverken være dyrt eller svært.
- Det vigtigste er, at du tænker på, hvem målgruppen er, og så laver din kommunikation ud fra det. Herudover behøver man slet ikke være bange for at kaste sig ud i et eller flere tiltag. Ofte skal der meget lidt til at få en række nye medlemmer, lyder det fra Karina Kallehauge som er klubrådgiver hos DBU Jylland.
Lav flyers eller brug byens facebookside
Ifølge Karina Kallehauge er Facebook et oplagt og nemt sted, at lave opslag, hvis man mangler spillere. Det er f.eks. set i både Kolt Hasselager IF og Hørning IF, at man har haft succes med at starte et kvindehold op efter at have lavet et opslag på byens facebookside.
Det kan også være en idé, at man laver nogle flyers eller en lille folder, som man kan lægge på børnenes rum i børnehaven eller SFO’en. Det skal dog lige afstemmes med institutionen først.
- Flyers er måske lidt oldschool, men man skal ikke undervurdere at udlevere noget, som man kan have fysisk i hånden og kigge på. Man kan også gøre brug af noget trykt i skolen, hvor man i samspil med skolen måske kan lege at ”posten” kommer rundt i de forskellige klasser og udleverer kuverter med invitationer til fodboldklubben, fortæller Karina Kallehauge.
Face-to-face duer stadig
Karina Kallehauge nævner også muligheden for at tippe en lokalavis om, at træningen nu starter, og at alle er velkomne til at møde op.
- Det har jeg selv haft succes med i min egen landsby. Det giver helt klart spillere, siger hun og tilføjer, at man heller ikke skal undervurdere god, gammeldags ansigt-til-ansigt-kommunikation.
- Det er altid godt at bruge mundtøjet og simpelthen bare spørge folk, om ikke de eller deres børn har lyst til at spille fodbold. Mere kompliceret behøver det altså ikke at være, siger hun.
Endelig nævner DBU Jylland-klubrådgiveren, at man også kan vælge at sende mails rundt til den rigtige målgruppe eller simpelthen hænge en A4-seddel – eller plakat – op i den lokale brugs eller kiosk.
Læg flyers eller foldere på børnenes pladser i børnehaven eller SFO'en. Husk at cleare med institutionen |
Del kuverter ud i skolen. Husk at vende den med skolen først |
Skriv på byens facebookside |
Tip lokalavisen. De vil ofte gerne bringe historien om, at fodboldklubbens søger nye spillere |
Hæng en seddel op i den lokale brugs, supermarked eller kiosk |
Send en mail til potentielle emner |
Tal med folk - ansigt-til-ansigt-kommunikation er stadig effektivt |