Erhvervsnetværk sætter gang i lokalsamfundet i Stavtrup
Indtil videre har et erhvervsnetværk i Stavtrup skaffet over 150.000 kr. til lokale initiativer og medvirket til indsamling af mere end 500.000 kr. til en kunstgræsbane. Det skaber en fællesskabsfølelse og styrker lokalsamfundet, siger formanden for netværket.
I snart et år har en gruppe mennesker i Aarhus-forstaden, Stavtrup, arbejdet på at udvikle bydelen og skabe størst muligt sammenhold. Gruppen består af ca. 40 engagerede folk, der enten er selvstændige, har ledelsesansvar eller sidder i stillinger, hvor de naturligt bruger strategiske netværk. Derfor kalder de sig også Stavtrup Erhvervsnetværk.
Baggrunden for netværket er, at der kommer flere og flere tilflyttere til forstaden, og faciliteterne har svært ved at følge med. Derfor laver erhvervsnetværket forskellige tiltag, der kommer lokalsamfundet til gode.
Har solgt 500 hoodies og 500 T-shirts
Et af tiltagene har været hoodies og T-shirts, hvor der er solgt mere end 1000 styk – og der flere på vej i forskellige farver. Alle er udsmykket med et byskilt, og det skaber en speciel følelse, ifølge medstifter og formand for netværket, Christian Holch:
- Trøjerne giver jo en form for lokal fællesskabsfølelse. Når jeg er nede på skolen for at hente børn, kan jeg nærmest altid tælle 10-15 af de her genkendelige trøjer. Han fortsætter:
- I fodboldklubben, hvor jeg også er træner, tager vi hvert år til Limfjordscup, og her fik alle en T-shirt, da vi sidst var afsted. De var jo nærmest alle vegne.
Når man har bestilt sin trøje, afhenter man den i det lokale fodboldklubhus og får sig en kort snak. Og det er også med til at give følelsen af fællesskab, mener Christian Holch.
Samarbejde med det lokale bryghus
Det er ikke kun trøjerne, der går som varmt brød i Stavtrup. I samarbejde med Aarhus Bryghus har netværket også fået produceret Stavtrup-bryg, som bliver solgt i den lokale Rema 1000, hvor indehaveren, der også er medlem af erhvervsnetværket, donerer det fulde overskud på øllene til erhvervsnetværket.
- Det næste vi gjorde, var at få brygget vores egne øl. De er designet på den måde, at der også her er et Stavtrup-byskilt på øllen, så den er letgenkendelig, udtaler formanden.
Og her har succesen været lige så stor. Det har nu også udmundet sig i en adventskalender med fire forskellige øl. I første omgang blev der bestilt 300 æsker, men de var allerede væk på én dag.
- Så vi blev nødt til at bestille 200 flere, og de er også snart solgt, fortæller Christian Holch.
En lokal vinforhandler har også solgt 500 flasker Stavtrup Vin og doneret overskuddet til netværket.
Salgene af øl, trøjer og vin har givet et overskud på ca. 150.000 kr., og de er alle øremærket til lokale formål. Erhvervsnetværkets første donation tilbage til lokalsamfundet var 50.000 kr. til opførelsen af en kunstgræsbane.
Pengene går til lokalsamfundet
Det er ikke kun fodboldfolk, der er med i erhvervsnetværket, som i øvrigt også har sat sig i spidsen for at skaffe private donationer og sponsorater, der skal til for at få kunstgræsbanen til at blive en realitet. Det gav faktisk 500.000 kr. på de første uger.
- Og det viser jo bare, hvor stor og flot en opbakning der til det, påpeger formanden.
For Stavtrup Erhvervsnetværket er det vigtigt, at de indsamlede penge går til hele Stavtrup, ifølge Christian Holch:
- Det er et vigtigt budskab, at kunstgræsbanen ikke kun er til fodboldklubben, men i stedet til alle borgerne – store som små. Vi har jo også en multihal, vi rigtigt gerne vil have bygget, så vores faciliteter kan følge med tilflytningen hertil, og kunstgræsbanen er første etape i dette projekt.
En triple-win situation
Christian Holch, der i øvrigt selv er træner i Stavtrup, peger på det gode interne samarbejde, der findes i netværket, og at der også bliver lagt mærke til det uden for bygrænserne. Og så er det ikke blot en win-win-situation:
- Jeg vil jo mene det er en triple-win. For det første giver det penge og udvikling til Stavtrup. For det andet giver det fællesskabsfølelse og for det tredje brander det os også udadtil. Mange af os har jo hørt om, at der bliver talt om os uden for bygrænsen.