Om det er banko, træning eller møder, så kan det hele om nødvendigt klares online.

Vi har researchet på, hvilke digitale muligheder der er til rådighed til klubbens aktiviteter, så du har lidt nemmere ved at komme i gang.

I det efterfølgende kan du finde muligheder både til livestreaming, møder og uploads af videoer.

 
Disclaimer: DBU har ikke mulighed for at supportere brugere af disse programmer/apps.

 

MICROSOFT TEAMS

Egnet til (og andre fif): Banko, quiz, møder og livetræning.
Målgruppe: Alle aldersgrupper. I forvejen kendt af skolebørn, og i forbindelse med undervisning i det hele taget. 
Teknik til rådighed: Computer/tablet/smartphone med kamera og mikrofon. Mulighed for store rabatter (op til 90%) på softwaredelen via Techsoup - se foreningsaftalen her. 
Guide: Møde: Se guide her -  Livebegivenhed: Se guide her.
Betingelser: Softwareprogrammet skal downloades af aktivitetsstarter (ikke gratis, dog muligvis gratis testversion) - se Techsoup for store foreningsrabatter. Max. 10.000 deltagere på en livebegivenhed, max. 300 på et møde. ’Livebegivenheder’ kan vare op til 4 timer – Teams møder op til 24 timer.  Mulighed for at dele ind i ’Breakout Rooms’. Deling af skærm med computerlyd, op til 49 i billedet på samme tid – og masser af andre muligheder, som kan findes i guides. 
Eksempler: U12-drengene i Langeskov IF har kombineret sociale aktiviteter og fodboldtræning hjemmefra, bl.a. har de spillet online-banko - se artiklen her.

GOOGLE MEET

Egnet til (og andre fif): Livetræning, møder, banko, osv.
Målgruppe: Alle aldersgrupper.
Teknik til rådighed: Computer/tablet/smartphone med kamera og mikrofon.
Guide: Se Googles egen guide her.  
Betingelser:
 Alle deltagere skal have en Googlekonto (gratis) samt have installeret Google Meet-app'en. I gratisversionen kan op mod 100 deltage samtidig i op til 60 minutter.
Eksempler: Åbyhøj IF’s U14 Drenge træner flittigt videre hjemmefra, hvor både form og fællesskab holdes vedlige - se artiklen her.

ZOOM

Egnet til (og andre fif): Livetræning med udsendelse af link. Klubbanko mv.
Målgruppe: Alle aldersgrupper.
Teknik til rådighed: Computer/tablet/smartphone med kamera og mikrofon.
Guide: Se Zooms Help Center her, alternativt tjek denne PDF.  
Betingelser:
 Alle deltagere skal have en Googlekonto (gratis) samt have installeret Google Zoom-app'en. I gratisversionen kan op mod 100 deltage i op til 40 minutter. Mulighed for at dele ind i grupperum – og lade spillerne vælge rum (i modsætning til Teams).

FACEBOOK LIVE

Egnet til (og andre fif): Træning, banko, foredrag, live gruppeaktiviteter, o.lign.
Målgruppe: +13 år.
Teknik til rådighed: Internetforbindelse, computer/tablet/smartphone, videokamera, mikrofon (de to sidste ofte integreret i device).
Guide:
Sådan går du ’live’ på Facebook. 
Betingelser:
 Facebook-profil (gratis, min. 13 år). Det er kun muligt at se live-starteren, ikke deltagerne. Deltagerne kan kun kommunikere via chat.
Eksempler: FS Holstebro/Staby Efterskole har kørt ugentlig online-træning med 100 unge allerede fra april 2020 – se hvordan de gør.

FACEBOOK MESSENGER

Egnet til (og andre fif): Træning eller sociale arrangementer i mindre grupper.
Målgruppe: Et hold.
Teknik til rådighed: Kamera på telefonen.
Guide: Find Messenger-guide her.
Betingelser: Man behøver ikke have en Facebook-profil, man kan godt kun være på Messenger. Når du foretager et gruppeopkald, ringer du til alle på én gang. Derfor ikke så godt til spontane møder, hvor ikke alle er med.
Eksempler: Sønderup/Suldrup IK Frem oplevede i foråret 2020 overvældende succes med Lockdown Champions League, som var en slags holdløbekonkurrence med runder, transfervindue og halvlegsstilling - se artiklen her.

FACEBOOKGRUPPE

Egnet til (og andre fif): Træning eller sociale arrangementer til små eller mellemstore grupper. Bedre interaktion end med en side, fordi deltagere i grupper i højere grad får notifikationer om aktiviteter i en gruppe end på en side. Deltagerne kan kommentere i chatten undervejs. Livevideoer kan ses efterfølgende i gruppen.
Målgruppe: Hold eller klub. +13 år.
Teknik til rådighed: Kamera og streaming-program – eller telefon/tablet.
Guide: Sådan går du live i en Facebookgruppe.
Betingelser: Facebook-profil (gratis, min. 13 år).
Eksempler: SMIFF’s U11-drenge skulle i foråret 2020 uploade videoer af hjemmetræningsøvelser i forældrenes lukkede Facebookgruppe, ligesom drengene skiftedes til at finde på challenges til hinanden - se artiklen her.

FACEBOOKSIDE 

Egnet til (og andre fif): Det samme som grupper, men hvor indholdet skal være offentligt. Livevideoer kan ses efterfølgende via Facebook Watch.
Målgruppe: Større (offentlige) grupper, hold eller klubber. +13 år.
Teknik til rådighed: Kamera og streaming-program – eller telefon/tablet.
Guide: Sådan sender du live ved hjælp af streamingsoftware.
Betingelser: Facebook-profil (gratis, min. 13 år). Man skal være opmærksom på, at ikke ret mange følgere af en side vil få notifikationer om hverken et videoopslag – eller en livevideo. Der skal noget interaktion fra venner el. lign. til for at Facebooks algoritme skubber det ud i brugerens feed.
Eksempler: På BMI’s facebookside blev medlemmerne i forårets lockdown 2020 aktiveret med online-aktiviteter som træningsprogrammer, løberuter, hjernetræningsøvelser, eSport-aktiviteter og konkurrencer - se artiklen her.

SNAPCHAT

Egnet til (og andre fif): Meget 1:1 indhold. Snapchat er – i modsætning til fx Facebook og Instagram – endnu ikke et feed/explorer medie. Du får altså ikke indhold serveret på baggrund af en algoritme, men ud fra de personer du følger. Godt til små, korte videoer, konkurrencer etc.
Målgruppe: Børn/unge (+13 år).
Teknik til rådighed: Smartphone/tablet.
Guide: Videomanual til Snapchat.
Betingelser: Snapchat-konto (gratis, min. 13 år).
Eksempler: Hadsund B’s U14-hold kører hjemmetræning to gange ugentligt via Snapchat-grupper med upload af videoklip - se artiklen her.

YOUTUBE LIVE

Egnet til (og andre fif): Hvis man har en velfungerende kanal med mange følgere, eller har været god til at markedsføre, at man vil gå live.
Målgruppe: Spillere, hold, klub.
Teknik til rådighed: PC eller Mac.
Guide: Se Google Support her.
Betingelser: Man behøver ikke en konto for at se YouTube-videoer.

YOUTUBE KANAL 

Egnet til (og andre fif): At samle videoindhold via ‘playlister’. Folk ser i gennemsnit 6 gange mere af en Youtube-video end af en Facebook-video. YouTube-videoer kan indlejres på klubbens hjemmeside. Her ser brugerne i gennemsnit 12 gange mere af videoer end på Facebook.
Målgruppe: Klubbens medlemmer – on demand.
Teknik til rådighed: Videoer kan uploades fra de fleste formater. Kvalitet kan variere derefter.
Guide: Se Google Support her.
Betingelser: En Google-konto (gratis).

INSTAGRAM LIVE

Egnet til (og andre fif): Quizzer, træning o.lign. Masser af muligheder. Blandt andet for at gå live sammen – fx en spiller og en klub. Lever kun i 24 timer, men kan downloades og lægges ud efterfølgende. Mulighed for at gå live på Facebook samtidig.
Målgruppe: Spillere, hold, klub. +13 år.
Teknik til rådighed: Kun fra smartphone/tablet.
Guide: Sådan gør du.
Betingelser: +13 årKræver en Instagramkonto (gratis).

INSTAGRAM REELS 

Egnet til (og andre fif): Små, korte videoer – begrænsning på 30 sek. (Instagrams TikTok). Bliver bedre belønnet af algoritmen end ’stories’.
Målgruppe: Spillere. +13 år.
Teknik til rådighed: Smartphone eller tablet.
Guide: Introduktion til Reels.
Betingelser: +13 år.

Der er naturligvis et væld af andre muligheder for online platforme – Twitch, TikTok, WhatsApp, osv. – vi har blot skitseret et udvalg til inspiration for dig som træner eller klubleder.

Prøv det af for at se, hvad du finder bedst at anvende.

Brug tilmeldingsfunktion via KlubOffice
Arrangerer du eller din klub aktiviteter med brug for tilmelding i et større omfang, kan vi anbefale at bruge KlubOffice-funktionen ”Klubaktiviteter”. I KlubOffice sættes aktiviteten op, tilføjes en beskrivelse - og der vælges, hvem der skal deltage. Det kan være på holdniveau - eller måske med en åben, offentlig tilmelding, hvis der også skal være mulighed for at tilmelde dig, selvom man ikke er medlem i jeres klub.

Se her, hvordan du laver 'Klubaktiviteter' i KlubOffice - med eller uden betaling.

Når aktiviteten er sat op, kan deltagerne tilmelde sig direkte fra Fodbold app'en - fra punktet 'Klubaktiviteter' eller via offentligt link, som du fx kan lægge på klubbens hjemmeside eller Facebook.