Anja og de andre ambassadører skal åbne pigers øjne for fodbold
Anja Skytte Petersen er en af de ca. 20 Get Movin’ ambassadører, der for nylig mødtes til en weekend med inspiration, netværk og praktiske øvelser med henblik på blandt andet at tage ud i skoler og SFO’er og skabe interesse hos piger for fodbold.
”Jeg har valgt at blive Get Movin’ ambassadør, fordi jeg gerne vil være med til at få flere piger ind i fodboldens verden. Jeg vil gerne være med til at skabe et miljø, hvor det er lige så fedt for piger som for drenge at gå til fodbold”, siger 22-årige Anja Skytte Pedersen. Hun er træner i Næsby Boldklub, og derudover har hun meldt sig som Get Movin’ ambassadør.
I alt 20 Get Movin’ ambassadører var for nylig samlet til en inspirationsweekend på Fyn. Udover foredrag om, hvordan deltagerne kan være med til at skabe stærke fodboldfællesskaber, var der også tid på banen. Her blev ambassadørerne klædt på til, hvordan de kan afvikle besøg i skoler og SFO’er, som er en del af Get Movin’ indsatsen.
Ambassadørerne skal være rollemodeller
Den nationale projektleder for Get Movin’, Sara Lethan Abild, stod for en del af undervisningen i løbet af weekenden. Hun fortæller her om, hvad ambassadørerne skal kunne.
”En Get Movin’ ambassadør er en rollemodel. Hun skal være med til at åbne pigers øjne for fodbold. Og i det hele taget være med til at sætte mere fokus på pige- og kvindefodbold i klubben og i lokalområdet”, siger hun.
Typisk er en Get Movin’ ambassadør en yngre kvinde, der selv spiller eller har spillet fodbold. Det kan også være en træner, en dommer eller en anden, der har tilknytning til en fodboldklub. Det vigtigste er, at piger kan se ambassadøren som en rollemodel i forhold til at komme ind i fodboldens fællesskab.
Nysgerrige spørgsmål skal være med til at skabe ligeværd
De klubber, der deltager i indsatsen, har sagt ja til at sætte fokus på de rammer og vilkår, som piger og kvinder har i fodbold. De har også sagt ja til at lytte, fortæller Sara Lethan Abild.
”Så ambassadørerne kan have nysgerrige briller på og stille spørgsmål til kultur og miljø eller faciliteter. Og de kan være med til at skabe en forandring henimod mere ligeværd mellem kønnene”, siger Sara Lethan Abild.
En vigtig opgave for Get Movin’ ambassadørerne er at planlægge og gennemføre fodboldaktiviteter i lokale skoler og SFO’er. Her er der fokus på, at det skal være legende og sjovt, så det forhåbentlig giver nogle af pigerne lyst til at prøve at spille i den lokale fodboldklub. Og så er der et særligt fokus på brobygningen over til fodboldklubben.
”Ambassadøren er en form for relation ind i klubben, der håndholdt tager imod pigerne og byder dem velkommen i fællesskabet,” forklarer Sara Lethan Abild.
Det handler om breddefodbold – ikke nye landsholdsspillere
Anja Skytte Pedersen er helt bevidst om, at hendes opgave som ambassadør ikke er at skabe nye landsholdsspillere, men at forsøge at skabe en livslang kærlighed til fodbold.
”Noget af det vigtigste, når jeg kommer ud på et skolebesøg eller på en SFO, det er at komme ud med et smil – og møde pigerne og skabe en ramme hvor de bare kan få lov til at lege med en bold. Og hvor det bare kan være rigtig fedt for dem at være med”, siger hun.
Om Get Movin’
Get Movin’ indsatsen skal skabe ligeværd mellem kønnene i fodboldens fællesskaber og øge spilleglæden for piger og kvinder landet over. Flere piger og kvinder skal være en del af stærke fællesskaber, og det kan være med til at skabe personlig udvikling og øget mental sundhed.
Målet er at skabe håndholdte kulturforandringer i klubberne og at nedbryde fordomme om piger og kvinder i fodbold.
DBU’s lokalunioner udvælger interesserede fodboldklubber, der kan få lov at blive Get Movin’ klub. I alt skal der være mindst 96 Get Movin’ klubber på landsplan, ligesom der skal udnævnes mindst 96 Get Movin’ ambassadører. Ambassadørerne skal fungere som forbilleder og blandt andet facilitere fodboldaktiviteter i SFO’er og skoler.
Indsatsen er et samarbejde mellem DBU, DBU Bredde, Kvindedivisionsforeningen og Nordea-fonden. Nordea-fonden har støttet Get Movin’ med 10 mio. kr., og DBU har lagt et tilsvarende beløb i indsatsen, der løber til 2026.