Børn i Varde Kommune
får glæde af nyt samarbejde
I fremtiden kan endnu flere børn i Varde Kommune se frem til at prøve kræfter med leg og boldspil. Et pilotprojekt har klædt de ansatte i kommunens børnehaver på til at sprede leg og glæde gennem sjove aktiviteter og spændende legeuniverser.
Leg og boldspil skal bredes ud til endnu flere børn i Varde Kommune.
Et pilotprojekt under titlen 'DBU Playmakerkursus' har nemlig klædt de ansatte i kommunens børnehaver på til at sprede leg og glæde gennem sjove aktiviteter og spændende legeuniverser.
Projektet, som blev afholdt i marts, er en del af velfærdsalliancen mellem Varde Kommune, DBU og DBU Jylland.
Godt for de lokale klubber og foreninger
Projektet har taget udgangspunkt i Bold & Bevægelse, som er et tiltag, der skal hjælpe den enkelte fodboldklub med at tiltrække børn i alderen 3-6 år.
Foruden at give de ansatte i børnehaverne nogle nyttige værktøjer til at sprede glæden ved boldspil og bevægelse, kan projektet nemlig også ende med at smitte positivt af på de lokale klubber og foreninger, forklarer konsulent i Varde Kommune, Maria Holm Lund:
- Playmakerkurset har givet det pædagogiske personale ny viden og inspiration til selv at kunne afvikle bold- og bevægelsesforløb. Gennem spændende legeuniverser, får flere børn i børnehaven mulighed for at stifte bekendtskab med bold og bevægelse samtidig med, at de leger sig til en masse livsfærdigheder. Playmakerkurset spiller godt sammen med Varde Kommunes børne- og ungepolitik og den styrkede pædagogiske læreplan, idet der blandt andet fokuseres på leg, kreativitet og demokrati i børnehøjde, siger Maria Holm Lund og tilføjer:
- På baggrund af playmakerkurset er der også blevet skabt en øget opmærksomhed på brobygningen mellem børnehaverne og de lokale foreninger, og håbet er, at der herved kan skabes flere samarbejder mellem børnehave og lokal forening.
Hvad er en velfærdsalliance?
En Velfærdsalliance er et samarbejde mellem DBU Jylland, DBU og kommunen. Målet med samarbejdet er at skabe værdi for kommunens borgere og fodboldklubber. Frivillige, nye sundhedstiltag eller aktivitetstilbud til borgere udenfor arbejdsmarkedet er blot nogle af eksemplerne på, hvad en Velfærdsalliance kan indeholde og bidrage til.
Det er derfor i høj grad muligt at tilpasse indholdet i samarbejdet til jeres kommunes ønsker og politiske dagsorden, uanset om det skal være indenfor sundhed, skole- og dagtilbud, uddannelse, beskæftigelse eller et helt andet område.
En tur på bondegården
I spidsen for Playmakerkurset stod Karina Kallehauge, der til dagligt er fodboldfaglig rådgiver i DBU Børnefodbold.
Hun har flere gange undervist på DBU Klubplaymakerkurser rundt omkring i hele landet, hvor fokus er at skabe sjove og trygge træningsmiljøer for de 3-6-årige børn gennem leg og historiefortælling.
Kurset i Varde Kommune var det første af sin slags, og som noget nyt var fodboldklubben byttet ud med børnehaver og trænere med pædagoger.
- Deltagerne tog rigtig godt imod det, men jeg havde også forberedt og klædt dem på til kurset inden. Det var vigtigt for mig, at de var klar til at "slippe sig selv løs", og lege med på børnenes præmisser, fortæller Karina Kallehauge og tilføjer:
- Kurset krævede ikke, at de nødvendigvis havde fodboldfaglige forudsætninger, men at de derimod var klar på at slippe fantasien løs og sætte sig selv på spil i det her bondegårdsunivers, som jeg præsenterede dem for.
selv de børn, som måske ikke i forvejen følte sig trygge med en bold, fangede det lynhurtigt Karina Kallehauge, fodboldfaglig rådgiver i DBU Børnefodbold
Turen på bondegården bragte flere gange smilet frem - ikke kun hos børnene, men i allerhøjeste grad også hos de voksne. Pædagogerne agerede undervejs i kurset blandt andet køer, som børnene skulle vælte ved at sparke eller kaste bolden mod dem.
- Det var en stor oplevelse for børnene at se pædagogerne i en anderledes og lidt uvant rolle. Der blev både fodret grise, hentet æg, fældet træer - og så var der naturligvis også tid til en isvaffel efter alt det hårde arbejde, fortæller Karina Kallehauge med henvisning til de forskellige aktiviteter, som var en del af legeuniverset på bondegården, og hvor bolden spillede en central rolle.
- Både pædagoger og børn knækkede hurtigt koden til at oversætte boldøvelser til det her bondegårdsunivers, og selv de børn, som måske ikke i forvejen følte sig trygge med en bold, fangede det lynhurtigt.
Bindeled mellem institution og forening
Med kurset håber Karina Kallehauge først og fremmest, at pædagogerne kan bruge det i deres daglige arbejde i børnehaverne, men også at det kan smitte af på forældrene fra børnene:
- Jeg håber, at deltagerne kan tage det direkte med hjem i børnehaverne og bruge det, så det kan skabe en nysgerrighed for boldspil både blandt børnene selv, men i høj grad også forældrene. Hvis det kan være med til at motivere dem til at skabe en kontakt til den lokale fodboldklub, er vi nået langt.
- Det er også vigtigt at nævne, at kurset var med til at understøtte den styrkede pædagogiske læreplan, som pædagoger i dagtilbud blandt andet arbejder ud fra, lyder det fra Karina Kallehauge.
Den styrkede pædagogiske læreplan
Den styrkede læreplan giver et fælles pædagogisk værdigrundlag for alle dagtilbud og indeholder seks læreplanstemaer.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
Bolden som et kreativt læringsredskab
En af deltagerne på kurset var Helle Due Kristensen, der til dagligt arbejder som pædagog i Højgårdsparkens Børnehave i Varde.
For hende var kurset et godt sted at hente inspiration til, hvordan en fodbold kan bruges i andre sammenhænge end i de kendte træningsøvelser, og så børnene samtidig finder det interessant:
- Det har hjulpet mig til at se, hvordan vi som ansatte kan bruge fodbolden på en ny og anderledes måde til glæde for børnene. Bold og bevægelse er en spændende tilgang, der ser bolden som mere end bare noget, man sparker eller kaster rundt med. Det handler om at se den som et værktøj til kreativitet og læring, og ikke kun som noget man bruger i træningssammenhæng.
- Vi kan inspirere børnene til at gå fra en struktureret leg til at slippe den frie leg løs i endnu højere grad. Det giver samtidig mulighed for at få nogle flere børn med på vognen. Nogle er bange for bolde, og vil altid sige nej til eksempelvis fodbold. Med den her tilgang kan vi få endnu flere med til boldspil og skabe tryghed blandt børnene – noget de kan tage med videre, når de skal starte i skole, fortæller Helle Due Kristensen.
Vi har en flok drenge i børnehaven, som er vilde med fodbold, og den begejstring og glæde kunne jeg godt tænke mig at få bredt ud til endnu flere børn. Kamilla Thomsen, pædagogmedhjælper i Børnehaven Smørhullet
Også pædagogmedhjælper fra Børnehaven Smørhullet, Kamilla Thomsen, var tilfreds med udbyttet af Playmakerkurset.
Hun håber, at hun kan være med til at brede legen og glæden med bolden ud til endnu flere:
- Vi har en flok drenge i børnehaven, som er vilde med fodbold, og den begejstring og glæde kunne jeg godt tænke mig at få bredt ud til endnu flere børn. Det er sjovt og sundt for børnene at være aktive, og der kan boldspil og bevægelseslege være et godt redskab til netop at styrke det.
- Det kropslige er vigtigt i en børnehave, og det er spændende, hvis vi kan bruge bolden som rekvisit i hverdagen i endnu højere grad, end vi gør nu. Vi kan forhåbentlig også være med til at ramme en målgruppe af børnene, som ikke i forvejen har stiftet bekendtskab med boldspil, og dermed vække deres interesse for eksempel fodbold, så nogle kan blive inspireret og lege videre derfra.